1. HET OPDRACHTFORMULIER

Na het ondertekenen van de offerte, wordt u via mail een opdrachtformulier bezorgd, waarin de opdracht en de omvang van de inventarisatie omschreven is. Of u kan ook zelf het opdrachtformulier downloaden.

2. HET VOORONDERZOEK

Om het werk te vergemakkelijken is het beter om wat inzicht te krijgen in de indeling van uw woning of appartement. Dit kan door nuttige documenten die relevant zijn voor het onderzoek aan de asbestdeskundige te bezorgen. Bouwplannen, facturen van eventuele renovaties, oude asbestattesten…. Dit is niet verplicht, maar door dit vooronderzoek kan het plaatsbezoek beter voorbereid en efficiënter uitgevoerd worden Er wordt verwacht dat alle ruimtes toegangelijk en inspecteerbaar zijn. Er kan een meerkost aangerekend worden voor extra tijd en verplaatsingskosten indien slotvaste deuren, overgroeide vegatie en opeenstapeling van materialen ervoor zorgen dat bepaalde ruimtes niet voldoende kunnen worden geïnspecteerd en er een tweede keer moet teruggekomen worden. Het asbestattest kan pas gefinaliseerd worden als de inspectie volledig is afgerond.

3. PLAATSBEZOEK EN STAALNAME

De inspectie gebeurt volledig volgens het voorgeschreven inspectieprotocol van OVAM en mag enkel uitgevoerd worden door een gecertificeerd asbestdeskundige inventarisatie. Het asbestattest vereist een niet-destructieve inventarisatie. Deze inventarisatie houdt in dat enkel de risicovormende materialen bij het dagelijks gebruik van de woning geïnspecteerd worden. Zowel wanden als vloeren worden niet uitgebroken om eventuele verborgen asbesttoepassingen op te sporen. Toch bestaat de kans dat tijdens bepaalde staalnames kleine beschadigingen voorkomen, daarom wordt in samenspraak met de eigenaar/opdrachtgever besproken waar er best een staalname gebeurt. Deze staalnameplaats wordt achteraf ingekapseld en veilig achtergelaten. Alleen een erkend labo zal de monsters analyseren en met zekerheid bepalen of het materiaal al dan niet asbesthoudend is.

4. ASBESTATTEST

Na een grondige inspectie en de analyse door het labo worden alle resultaten in een door OVAM beschikbare databank ingevoerd en kan het asbestattest gefinaliseeerd worden. Dit neemt maximaal 1 week in beslag, maar indien nodig kan een spoedprocedure ingezet worden. Na betaling van de factuur krijgt de klant het asbestattest toegestuurd via mail, dit kan indien nodig ook persoonlijk afgeleverd worden met de nodige uitleg. De standaard geldigheidstermijn van een asbestattest is 10 jaar.